Lois Notebaart
We trappen af met Lois Notebaart (1995, Nederland). In haar kunstwerk Am I over thinking this? onderzoekt ze vragen als: Kan ik denken zonder taal? Is een seksrobot opwindend? Hoever mogen we het menselijk lichaam aanpassen? Belangrijke dilemma’s over wetenschappelijke ontwikkelingen die door het hoofd van fotograaf Lois blijven spoken.
Meer info -> Lois Notebaart
Jessica Nap
In de tweede aflevering gaan we in gesprek met fotograaf Jessica Nap (1995, Nederland) over haar kunstwerk: Extra normal, extra ordinary. Thuis is een vertrouwde plek voor Jessica. In de crèmekleurige keuken leerde ze eten. Het 32 jaar oude toilet bestaat al langer dan zijzelf. De kraak in de traptreden klinkt nog steeds hetzelfde als vroeger. Kunnen er verrassende dingen gebeuren op de plekken die ons zo vertrouwd zijn als we onze verbeelding de vrije loop laten?
Meer info -> Jessica Nap
Alma van de Burgwal
In alweer de derde aflevering gaan we in gesprek met kunstenaar Alma van de Burgwal ( 1995, Nederland) over haar kunstwerk De zoom van het paradijs.
Met De zoom van het paradijs onderzoekt Alma de dubbele betekenis van het woord ‘paradijs’. We associëren de term met een fijne, sublieme plek. Maar, de betekenis van het uit het oud-Perzische afgeleide begrip, is ook een exclusieve, omheinde ruimte. Wat betekent het om binnen die grens te vallen of om juist buitengesloten te zijn? En aan welke kant van de grens bevinden we ons?
Meer info -> Alma van de Burgwal
Shreya de Souza
In de vierde aflevering gaan we in gesprek met kunstenaar Shreya de Souza (1995, India) over haar werk Welcome Homo.
Met fotografie, muziek, tekeningen en video creëert De Souza ruimte en zichtbaarheid voor de mensen uit de LHBTIQ+-gemeenschap (lesbisch, homo, bi, transgender, interseks, queer en meer) die we ontmoeten in haar werk. De Souza is zich bewust van haar machtspositie als fotograaf en de kwetsbaarheid van haar subjecten. In Welcome homo kijken de geportretteerden terug. Vanuit deze kleurrijke, speelse wereld confronteren hun blikken de toeschouwer met zijn eigen aannames over wat ‘gewoon’ is. Ze zijn krachtig en ontwapenend tegelijk.
Meer info -> Shreya de Souza
Sabine Rovers
In de vijfde aflevering gaan we in gesprek met fotograaf Sabine Rovers (1992, UK) over haar serie Cowboy Kees.
Sabine ontmoette Cowboy Kees in 2015. Tussen de Hollandse weilanden kwam een Amerikaanse oldtimer aangereden met een laag gebrom. Een man met een cowboyhoed, felblauwe ogen en een grote, grijze snor die rond zijn glimlach krulde, stapte uit. Dat was Kees. Rovers had nog nooit een cowboy in Nederland gezien en was gefascineerd door de stoere en toch zachtaardige man. In de jaren die volgden ging de fotograaf vaak op bezoek bij Kees en ontstond een bijzondere vriendschap tussen de twee. Pas in het afgelopen jaar, toen Sabine besloot een fotoboek over Kees te maken, kwam ze erachter waarom hij in het dorpje Kamerik terecht was gekomen.
Meer info -> Sabine Rovers
Saulius Nuobaras
In de laatste aflevering gaan we in gesprek met kunstenaar Saulius Nuobaras (Litouwen, 1985) en hebben we het over zijn kunstwerk Groaning behind the wall.
Saulius is gefascineerd door het naakte lichaam dat enerzijds het allermooiste, en anderzijds genadeloos is. Groaning behind the wall bestaat uit veertien schilderijen van verschillend formaat. Nuobaras werkt vanuit persoonlijke ervaring en flarden van herinneringen, fantasieën en trauma’s. We zien geabstraheerde naakte lijven van heel dichtbij. Ze passen niet helemaal op het doek waardoor de nadruk komt te liggen op het vlees zelf in plaats van de mens erachter. Daartegenover zien we trotse honden, centraal op het canvas, tegen ondefinieerbare gekleurde achtergronden. Door de werken naast elkaar te tonen legt Nuobaras een link tussen de menselijke seksualiteit en de eigenschappen die we aan honden toedichten.
Meer info -> Saulius Nuobaras