Ga direct naar inhoud

2# Dropping a Han Dynasty Urn

In de tweede aflevering van De Luisterclub buigen Luc, Marcel en Marijke zich over Dropping a Han Dynasty Urn (1995) van Ai Weiwei. 

De podcast is nu ook te beluisteren via SPOTIFY

Shownotes: Marijke Phoa

Tracey Emin, My Bed, 1998. Dit werk noemen we in de podcast. Wanneer heb je genoeg status om het werk van iemand anders toe te eigenen in jouw eigen kunst? In 1999 gebruikte de twee Chinese performance kunstenaars Cai Yuan and Jian Jun Xi het werk van de Britse Tracey Emin als onderdeel van hun eigen performance.

Wordt er anders naar deze toe-eigening gekeken als het een bekendere performance kunstenaar was geweest zoals Marina Abramović? Vinden we het laten vallen van de vaas door Ai Weiwei minder erg omdat hij een bekende kunstenaar is dan wanneer hij minder bekend zou zijn?

Wordt er anders naar deze toe-eigening gekeken als het een bekendere performance kunstenaar was geweest zoals Marina Abramović? Vinden we het laten vallen van de vaas door Ai Weiwei minder erg omdat hij een bekende kunstenaar is dan wanneer hij minder bekend zou zijn?

Shownotes: Luc de Groen

Meer informatie over Ai Weiwei als kunstenaar:
https://kunstvannu.blogspot.com/2014/11/ai-weiwei.html

En iets meer informatie over Ai Weiwei als kritische kunstenaar:
https://kunstvensters.com/2017/09/07/is-ai-weiwei-de-meest-kritische-kunstenaar-van-china/

Meer informatie over het genre performance art, waar dit kunstwerk dus (misschien) onder geschaard kan worden:
https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/kunst/126608-performance-art.html

Deel dit artikel