Ga direct naar inhoud

#1 Babyteeth

Op deze pagina vind je de shownotes; de digitale vitrine van ons exclusieve aanbod, toegankelijk voor iedereen.

Luisterclub

We trappen deze 3-delige luisterserie af met de film Babyteeth, gekozen door Marcel Lenssen. De podcast van Corrosia waar de Kunstkijkclub, Theaterkijkclub en de Filmkijkclub zich samen over 1 kusntwerk buigen. Met Luc de Groen, Marcel Lenssen en Marijke Phoa.

'Het zijn slices of life, stukjes uit het leven, die samen de echo van een heel leven oproepen en een soort landschap van een leven waarin je als het ware zelf het verhaal moet zoeken.'

Babyteeth is een tranentrekker van het soort dat je aan de mooie dingen in het leven doet denken. De Australische regisseur Shannon Murphy zoekt expres conflicterende emoties op en vind een een prachtige balans te tussen komedie en tragedie. Door middel van beeld, geluid en tekst doorbreekt ze op subtiele wijze de 'vierde muur' in de film, om zo het publiek te confronteren met de vergankelijkheid van dit innemende hoofdpersonage.

Luister de podcast nu via SPOTIFY

Deel 1: Babyteeth

Deel 2: Babyteeth

Shownotes: Marijke Phoa

Hannah Wilke, Portrait of the Artist with her Mother, Selma Butter, 1978-81. Een prachtige tweeluik van moeder en dochter die beide een vorm van kanker moe(s)ten bevechten. Deze tweeluik deed Marijke Phoa denken aan de scene in Babytheeth dat de moeder en dochter samen muziek maken. Wanneer zij voor het eerst in een lange tijd samen spelen, samen zijn.

Arman, L'attila des violons, 1968. In de film speelt muziek en met name de viool een grote rol in het leven van Milla. Daar vond Marijke Phoa het werk van Arman in het Stedelijk Museum in Amsterdam heel goed bij passen. Het werk van Arman valt onder de Nouveau Réalisme stroming. Een stroming die 'nieuwe manieren om de realiteit waar te nemen' verkende en veel gebruik maakte van bestaande beelden en objecten om daar nieuwe creaties mee te maken.

Ook in het Stedelijk: Philip Guston, Painting, Smoking, Eating, 1973. De veel te vrolijke kleuren bij zo'n depressief thema doet Marijke Phoa denken aan de film. Ook daarin zie je een gek contrast tussen hele zware thema's zoals terminale ziektes en drugsverslavingen en de warme, verzadigde, kleurtinten van de film.

Shownotes: Luc de Groen

Het toneelstuk GIF, van Lot Vekemans. Dit stuk, geschreven in 2009 gaat over een man en een vrouw die elkaar na jaren weer zien op de plek waar hun enige kind is begraven. Het is een toneelstuk dat je zou kunnen zien als een vervolg op babyteeth, zonder het perspectief van het kind.

https://www.denieuwetoneelbibliotheek.nl/authors/lot_vekemans#_1762

Bertold Brecht. We kwamen tegen het einde van het gesprek op het begrip vervreemding en daar kwam ook de naam Bertold Brecht voorbij. Voor meer informatie over zijn leven en werk:
https://theaterencyclopedie.nl/wiki/Bertolt_Brecht

Het doorbreken van de vierde wand. Dit begrip komt op in het gesprek, en er is een mooie compilaties van 54 films waarin de vierde wand wordt doorbroken:
https://pursang.wordpress.com/2013/03/13/breaking-the-fourth-wall/

Shownotes: Marcel Lenssen

Q&A met de cast van Babyteeth:

De film Babyteeth laat ’slices of life’ zien, stukjes uit een een leven, waarachter nog een enorme wereld schuil gaat … een van de eerste filmers die op die manier werkte was John Cassavetes … met de film Faces als goed voorbeeld:

Informatie over stadia van rouwverwerking:

Muziek waar Milla op danst, Sudan Archives:

Ander voorbeeld van documentair gefilmde film, korte van Andrea Arnold, The Wasp:

Een meer algemene inleiding op Storytelling, van David JP Phillips:

Deel dit artikel