Ga direct naar inhoud

Valentina Gal - Cracks of Deviancy

Terug naar Archief

Vertrekkend van bestaande werelden schept Gal een nieuwe werkelijkheid door middel van sculpturen, licht, geur, audio en video.

Het zijn verbazingwekkende beelden die Valentina Gal (1994) creëert. De jonge beeldend kunstenaar studeerde twee jaar geleden af aan de Arnhemse kunstacademie ArteZ en viel meteen op met haar installatie Best of Breed. Met een combinatie van film en objecten bracht ze de relatie tussen mens en dier, hond vooral, in beeld: hondenkettingen, een hoepel en een film van een mysterieuze, dansende vrouw in hondenvacht. Die film werd meteen genomineerd voor de TENT Academy Awards, en al tijdens haar afstudeerjaar sleepte Gal meerdere uitnodigingen voor exposities in de wacht.

Hondenshows en hyperrealisme
Hondenshows inspireerden haar tot Best of Breed: een wereld op zich, waar hondeneigenaren hun geliefde viervoeter omtoveren tot ware sculpturen. Gal besloot de subcultuur van binnenuit te onderzoeken. Zo stapt zij voor haar werk in werelden die zijn gecreëerd door groepen met een specifieke, soms monomane interesse. Ook voor haar meest recente werk The Spirit is Willing, but the Flesh is Furry dook de kunstenaar in zo'n wereld: die van het furry fandom. Deze mensen adopteren een fysiek of virtueel alter ego (een ‘fursona’) in de vorm van een antropomorfisch dier.

Valentina aan het woord

Deepfake
Andere terugkerende kenmerken in het werk van Gal zijn hyperrealisme – waarin beelden worden gecreëerd als simulatie en ‘verbetering’ van de alledaagse werkelijkheid – en de impact van technologie op het hedendaagse leven. Een van de technieken waarvan zij zich bedient is ‘deepfake’. Zo laat zij in Has-beens of Divinity verhalen vertellen door marmeren beelden die 25 jaar een saunatuin decoreerden. Onmogelijk natuurlijk. Het is Gals reactie op de verstoorde realiteit in dit tijdperk van gemanipuleerde werkelijkheid en fake news.

Info
Duur expositie: : 17 jun 2020 t/m 17 okt 2020