Programma

koop kaarten
  • donderdag 23 november 20.00 uur - 22.00 uur
  • donderdag 30 november 20.00 uur - 22.00 uur

Filmclub Almere: Filmgeschiedenis

Als je in de bioscoop zit en de lichten gaan uit, realiseer je je waarschijnlijk niet dat deze kunstvorm al 120 jaar oud is. Toch stelden de broeders Lumière, de vaders van de film, in 1895: "De film is een uitvinding zonder toekomst". Er is sinds die tijd ontzettend veel veranderd, en toch ook niet. Filmwetenschapper Rudi de Boer neemt je mee op reis. Laat je onderdompelen in de wondere rijke historie van de film. Sinds wanneer wordt film als kunstvorm gezien? Hoe zien we maatschappelijke gebeurtenissen terug in de film en wat maakt een film een klassieker of juist ‘cult’? Vier weken lang kom je meer te weten over film aan de hand van verschillende thema’s en fragmenten.


Donderdag 9 november - Per ongeluk!
Hoe is de film eigenlijk ontstaan? Per ongeluk! Filmmakers als Georges Méliès en D.W. Griffith begonnen vervolgens te experimenteren met montage en special effects en langzaam ontstond er een filmtaal die wij allemaal begrijpen. Slapstickacteur Charlie Chaplin wordt gezien als één van de eerste grote filmsterren. Samen met Buster Keaton wist hij het publiek aan het lachen te krijgen. De overgang naar de geluidsfilm ging niet helemaal vlekkeloos. In de jaren ’20 ontstond bovendien voor het eerst het idee dat film een kunstvorm kon zijn. Het Duits expressionisme en het surrealisme waren hier het levende bewijs van - en dienen nog steeds als inspiratie voor veel filmmakers.

Donderdag 16 november - Amusement en censuur
De crisis had toegeslagen en overal waren mensen werkloos. Mensen hadden behoefte aan een goedkope ontsnapping uit hun dagelijks leven. Hollywood speelde hier goed op in: Tapdansmusicals brachten vrolijkheid en maffiafilms zorgden voor de nodige spanning. Maar filmmakers kregen in deze periode ook te maken met hevige censuur - waar veel regisseurs overigens alleen maar creatiever door werden. Technicolor kwam eind jaren ’30 ook nog eens met de kleurenfilm. De film noir introduceerde in de jaren ’40 de ‘hard-boiled’ detective en de f’emme fatale’. ‘Method acting’ maakte haar intrede in de filmwereld.

Donderdag 23 november - Roerige tijden
Hitchcock wist precies hoe hij het publiek moest bespelen en heeft in feite de blauwdruk gemaakt van de spannende film. In Frankrijk ontstond de Nouvelle Vague-stroming. Bioscopen probeerden kijkers te lokken met 3D films, cinemascope, feel‐o-rama en smell-o-rama. De jaren ’60 staan bekend om de opkomst van de jongerencultuur (denk aan de Beatles), de seksuele revolutie en flower power (‘make love not war’). In de jaren vijftig en zestig zien we bovendien een kruisbestuiving tussen Europa en Hollywood. Denk aan spaghettiwesterns zoals Once Upon a Time in the West. De Italiaanse film La Dolce Vita van Fellini laat bovendien zien hoe waanzinnig de sterrenadoratie in die tijd was.

Donderdag 30 november - Vrijheid van film
Jonge regisseurs als Spielberg, Scorsese en Coppola kregen vanaf de jaren ’70 meer vrijheid om wat gewaagder te filmen. De komst van de computer veranderde de filmindustrie. Het geloof in religie en overheid kreeg een deuk. Het geloof werd geparodieerd of bekritiseerd en we zien paranoia thrillers waarin een politieke samenzwering of schandaal centraal staat. De Vietnamoorlog inspireert filmmakers in de VS en in Duitsland zien we ‘das neue kino’ beweging die zich voor het eerst durft te uiten over de WOII. De jaren ’90 en ’00 worden getekend door het Postmodernisme: alles kan en alles mag. De Dogma-beweging zet zich af tegen de gelikte Hollywoodfilms.

Prijs toegangskaarten hele reeks: € 30,- / € 25 voor bibliotheekpashouders / gratis met CorrosiaPas.
Losse toegangskaarten € 10