Ga direct naar inhoud

Programma

Koop kaarten
  • zaterdag 23 november 20.30 uur - 22.30 uur

Het Zuidelijk Toneel/ BERLIN - True copy

MEESTERVERVALSER SPEELT TONEEL

Het regende 5 sterren en ballen voor True copy, een theatervoorstelling over en met meestervervalser Geert Jan Jansen.

1600 echt kopieën
Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het gros ervan komt uit het penseel van de Nederlander, een meestervervalser. In True copy van de Vlaamse theatergroep Berlin verhaalt Jansen in een decor van kantelende decorstukken over zijn methodes. Maar ook True copy speelt met echt en niet echt, dus wees op je hoede!

True copy zet theater simpel en vooral grandioos in als middel tussen verbeelding en goedgelovigheid. Wat is wel, wat is niet waar? Is cult kunst of namaak?’ - Trouw *****

‘Vals en authentiek lopen compleet in elkaar over.’ NRC Handelsblad ●●●●●

Oplichter of verlichter
Meer dan twintig jaar neemt meestervervalser Geert Jan Jansen de kunstwereld in het ootje. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij fabriceert. ‘Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter’, zegt hij er zelf over. ‘Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.’ Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk ‘in de stijl van’ Chagall doet hem na vele jaren uiteindelijk de das om. Maar tot op de dag van vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds vier werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk van Geert Jan Jansen zijn.

Hypocriete kunstwereld
Natuurlijk gaat True copy over meer dan Geert Jan Jansen. De voorstelling legt onder andere de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot, waar geld een totaal overspannen rol speelt. Welke waarde heeft de waarheid nog? En is het soms niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een briljant vormgegeven leugen? Sappig detail: als onderdeel van True copy creëerde Berlin fake news dat alle kranten haalden. De groep stuurde de Nederlands-Roemeense Mira Feticu een anonieme brief met de tip dat de in 2012 uit de Rotterdamse Kunsthal ontvreemde tekening Tête d’un arlequin van Picasso begraven lag in een Roemeens bos. Feticu ging erheen en vond het werk. Althans, dat dacht ze. De vondst bleek later een pr-stunt voor True copy.

Prijs toegangskaarten: € 17 / € 15, online € 16 / € 14
Thematip: Big eyes op 22.11