Ga direct naar inhoud

Programma

Koop kaarten
  • dinsdag 2 april 20.30 uur - 22.00 uur
  • woensdag 3 april 20.30 uur - 22.00 uur
  • donderdag 4 april 20.30 uur - 22.00 uur

Suburbia - Bedrog

OVER (ZELF)BEDROG

Dit stuk over ontrouw, intriges en vriendschap is niet voor niets een klassieker geworden.

Driehoeksverhouding
Emma en Robert zijn getrouwd, Jerry is de beste vriend van Robert, Jerry en Emma zijn minnaars, Robert weet van de affaire, maar Jerry weet niet dat hij het weet…. Harold Pinter schreef Bedrog als een autobiografische reis terug door de tijd. Op ingenieuze én genadeloze wijze ontrafelt hij het web van leugens en intriges. Iedereen bedriegt iedereen in deze geraffineerde driehoeksverhouding, maar uiteindelijk bedriegen ze vooral zichzelf. Met Jessie Wilms, Matthijs IJgosse en Justus van Dillen. 

Regisseur Olivier Diepenhorst over Bedrog: "Dit toneelstuk was een statement in de tijd van de flowerpower. Niet alleen laat het de rauwe kant van ‘vrije liefde’ zien, de personages zijn ook hyper individualistisch en de wereld die Pinter schept is hard en koud. Dit stuk stelt je de vraag: in hoeverre zal ik mijn idealen in de toekomst wel of niet verraden?” De meest in het oog springende regiekeuze is echter dat Diepenhorst de personages door jonge acteurs laat spelen. “Doorgaans wordt Bedrog opgevoerd door veertigers: de mensen die Robert, Emma en Jessie in de openingsscene zijn. Jessie Wilms (Emma), Matthijs IJgosse (Jerry) en Justus van Dillen (Robert) zijn echter leeftijdsgenoten van mij. Net als ik – en de personages – verwachten zij nog alle goeds van de toekomst. Ja, misschien is dit stuk tóch een bezwering van mijn eigen angst.”

Over de makers
Harold Pinter (1930-2008) is een van de grootste Britse toneelschrijvers. Zijn doorbraak kwam in 1960 met het avondvullende stuk The Caretaker. Betrayal (Bedrog) schreef hij veel later, in 1978, maar de situatie is ook hier ‘typisch Pinter’: we zijn in een situatie die heel alledaags lijkt, maar geleidelijk, door de komst van een buitenstaander, volledig uit de hand loopt. Bedrog is autobiografisch; ook Pinters eigen liefdesleven was turbulent met verschillende affaires en twee huwelijken. Regisseur Olivier Diepenhorst, een van de grote talenten uit de Toneelschuur die regelmatig in Corrosia te gast is geweest, maakte voor Suburbia eerder het lovend ontvangen Eenzame begeerte: ‘Prachtige, verstilde momenten creëren op het toneel: dat kán deze regisseur.’ (NRC Handelsblad).

Prijs toegangskaarten première: € 17 / € 15, online € 16 / € 14
Prijs toegangskaarten try-outs:  € 10 /  € 8

Tip: voor meer echtelijk liefdesleed, kom ook naar Corrosia op 20 april!

Deze voorstelling is onderdeel van de Theaterkijkclub Almere, klik hier voor meer informatie.