Ga direct naar inhoud

Flower Beings

Vrijdag 13 januari t/m vrijdag 13 april 2023

Flower Beings

Bloemen maken gelukkig, zoveel is zeker. Beeldend kunstenaar Teun Castelein ontdekte dat al in zijn jeugd, die hij doorbracht tussen de bloemenkassen in Roelofarendsveen. Zijn fantasie werd geprikkeld door die bloemenzeeën. Ook raakte hij geïnspireerd door de kleuren en vormen van het jaarlijkse bloemencorso, een indrukwekkend staaltje van community art.

De bezoeker als flower being
In de expositie Flower Beings krijgt het publiek de gelegenheid zelf deel te worden van een bloemenkunstwerk. Een bloemsculptuur biedt een uitsparing voor het hoofd van de bezoeker, die zich kan laten fotograferen te midden van de compositie van verse bloemen die Castelein heeft ontworpen.

Portretten, selfies, hashtags
De kunstenaar zal op maandag 13 februari en maandag 13 maart tussen 14 en 16 uur en tijdens de finissage op 13 april aanwezig zijn om portretten te maken van de bezoekers, met de aandacht die in een echte fotostudio heerst. Maar het is ook mogelijk, al dan niet met selfiestick, zelf foto’s te maken met de smartphone, het snelle, nonchalante medium van nu. Alle portretten worden na uploaden onder een speciale hashtag via een beamer in reuzenformaat geprojecteerd op een wand in de expositie. Uiteraard is die hashtag wereldwijd toegankelijk.

Eenmansconglomeraat
Teun Castelein (1980) denkt graag groot. Hij omschrijft zichzelf als ‘eenmansconglomeraat met de ambitie de wereld te veroveren’. Daarmee is zijn fijne gevoel voor absurde humor meteen verraden. Aandacht van nationale en internationale media-aandacht heeft hij in elk geval al. Maar Castelein is ook bloedserieus. Hij ontregelt onze waarneming, bevraagt de werkelijkheid en confronteert ons met tegenstrijdigheden in het leven. Bijvoorbeeld dat we enerzijds alles uitdrukken in economische waarde en anderzijds naarstig zoeken naar authenticiteit en verdieping. Hij deponeerde bijvoorbeeld de naam Allah® als merknaam. Hij ontwikkelde wietkaas (twee grote Hollandse attracties in één), recyclede kauwgum, verkocht afgebroken Noordpoolijs op het Museumplein en brouwde Halbe-bier (met een snoeilijntje halverwege het flesje) in reactie op de bezuinigingen in 2012.

Rederij Lamepedusa
‘Rederij Lampedusa’(2015) nam onze relatie met nieuwkomers op de korrel. Eritreërs, Ethiopiërs en Syriërs die eerder op het Italiaanse eiland Lampedusa aanmeerden vormden de bemanning van rondvaarten door de hoofdstad, op wrakkige, voormalige vluchtelingenboten. Voor dit project ontving Castelein de Peace Pigeon.
Naast zijn creatieve werk geeft Castelein les in het vak Branding aan de Willem de Kooning Academie en sinds 2017 ook Social Dreaming aan de University of the Underground.

Deel dit artikel