Toneelschuur Producties en Club Lam - My Fair Human
- zaterdag 22 maart 2025 20.00 uur - 21.30 uur
Een voorstelling voor iedereen die zich identificeert als mens
Ze is een van de bekendste personages uit de theatergeschiedenis: ‘bloemenmeisje’ Eliza Doolittle, oorspronkelijk uit het toneelstuk Pygmalion van George Bernard Shaw, en later vermusicald in My Fair Lady. Maar weten we wel hoe haar stem écht klinkt?
My Fair Human is een eigentijdse interpretatie, waarin Eliza Doolittle wordt ‘ontdekt’ door Katherine van Kalf, die van elke vrouw een succesvol merk wil maken. In Eliza ziet ze haar ultieme project. Maar Eliza is het zat om ‘echte vrouw’ te zijn in de ogen van anderen – zij zou het liefst helemaal losbreken uit het verwachtingspatroon. Terwijl Katherine hardnekkig blijft proberen om Eliza te kneden naar de norm, wil Eliza nog maar één ding: mens zijn, en als mens gezien worden.
My Fair Human is een scherpe, tragikomische voorstelling die ons een spiegel voorhoudt, want gaan we niet allemáál gebukt onder maatschappelijke verwachtingen en knellende gendernormen? De voorstelling begint als een klassiek ‘make-over’-verhaal, maar dat houdt niet lang stand… Het klassieke personage Eliza Doolittle krijgt eindelijk een eigen stem, na decennialang te hebben gefigureerd in een (theater)wereld die door strenge gendernormen geregeerd wordt. Deze keer is het niet de mannelijke blik die Eliza veroordeelt, maar de eigen innerlijke criticus en de vele vrouwelijke critici om haar heen.
My Fair Human is een vrije interpretatie van het bekende Eliza-verhaal, waarin de betekenis van vrouwelijkheid in álle levensfases centraal staat. Ook thema’s als vruchtbaarheid, hormonen en de overgang komen voorbij – onderbelichte onderwerpen, waar My Fair Human veel emotionele diepgang en rijkdom aan weet te geven.
Over Marloes IJpelaar
Marloes IJpelaar (afgestuurd aan de HKU 2018) is een veelzijdige regisseur en schrijver, bekend om haar originele en humoristische toneelstukken, waaronder Rubens Meisjes en Lolita. Ze is tevens de artistiek leider van Club Lam, een toonaangevend feministisch theatergezelschap dat de status quo uitdaagt met gedurfde en geestige producties. IJpelaar’s werk staat bekend om haar vermogen om historische verhalen nieuw leven in te blazen en actuele kwesties aan te snijden met scherpe humor en een kritisch oog. Ze brengt historische figuren naar het heden, waar ze spreken met hedendaagse wijsheid, wat leidt tot verwarrende en diepgaande inzichten. Haar toneelstukken hebben lovende kritieken ontvangen, door oa. de Volkskrant die haar werk prijst als “origineel, scherp en hilarisch commentaar op eigentijdse fenomenen.”
Club Lam
Club Lam (2018) zet zich in voor meer vrouwelijk perspectief in de cultuursector. Met een frisse blik en eigen teksten beuken ze door glazen plafonds en verwoesten vastgeroeste rollenpatronen opzoek naar een uniek vrouwelijk perspectief. Van de instafamous Marie Antoinette (Let Them Eat Cake, 2019) tot de Onlyfans ster Lola (Lolita, 2021) en de naaktmodellen van Rubens met koopschaamte (Rubens Meisjes 2023); Club Lam laat vrouwen aan het woord.
Ze zetten stereotypen op hun kop, nemen luidkeels ruimte in en stimuleren zo een dieper begrip van gender (on)gelijkheid in de samenleving. De kritische maatschappelijke reflectie van Club Lam heeft geleid tot herhaalde erkenning met lovende recensies, waardoor ze momenteel als vooraanstaand feministisch gezelschap worden beschouwd.
Credits Coproductie Toneelschuur Producties en Club Lam Regie Marloes IJpelaar Geïnspireerd door Pygmalion van George Bernard Shaw Spel Ella Kamerbeek, Oda Spelbos, Valerie van Erven Dorens Hoofd Productiehuis Fabian Pikula Productieleider Jessie Verbrugh Productie Petra Swagers, Willy Veen Hoofd marketing Sjoerd Appelman Marketing Eva Lute